A Giro útvonala: Belfasttól Triesztig

Hamarosan rajtol a 2014-es Giro d’Italia. A verseny Észak-Írországban kezdődik rendhagyó módon pénteken. Az anyaországtól való távolság és az ezt leküzdendő repülőút miatt plusz egy pihenőnappal, három időfutammal és sok hegyi befutóval találkozhatunk a következő három hétben. Az olaszok többször is emlékezni fognak a 10 évvel ezelőtt elhunyt nagy bajnokukra Marco Pantanira.

A belfasti rajt manapság már nem mondható meglepőnek, a modernkori Giro sok helyen megfordult már Európában. A teljesség igénye nélkül: Herning, Athén, Amszterdam, Seraing, Charleroi, Strassbourg. Az első szakasz egy csapat-időfutam lesz Belfast-ban. A rajt a Titanic negyedben lesz, ahol a tragikus sorsú hajót, a negyed névadóját építették. A célba Belfast főterén érkeznek majd meg a csapatok, a táv nem egész 22 kilométer. A további két szigetországi szakasz érinti még Armagh-ot és Dublin-t, előbbit rajt- utóbbit célállomásként. A Tour de France pavés szakaszának közhelye fogja jellemezni az ír szakaszokat, azaz itt nem lehet megnyerni a Girot csak elveszteni. Emlékezhetünk a hektikus 2010-es Olasz Kör elejére, amikor Hollandiában sok esés tarkította a versenyt. Éppúgy mint tavaly, az időjárás az idei Giron is kulcsszerepet kaphat. Az eső és szél tépázta ír tájakon, a keskeny utak szűk kanyarjaiban számottevő előnyt nem lehet szerezni, de egy kisebb figyelemkihagyás, bukás akár végzetes is lehet az összetett szempontjából. A hosszú transzfer miatt már az első hétfőn szünnap következik, majd a Giro visszatér szülőhazájába. A negyedik szakasz még mindig a pihenésre szánt 112 kilométerével nem fog különösebb izgalmakat hozni, nagyrészt egy 10 kilométeres körpályán fognak versenyezni Bariban. Ellenben a másnapi szakasszal, ahol a mezőny 200 kilométert teljesít majd, az etap végén egy nyolc kilométeres kaptatóval Vigianno-ba. Ezen és a következő 247 kilométeres, szintén hegyi befutós szakaszon a Montecassino-ra már nem lehet bujkálni, taktikázni, akik szeretnének a top tízben lenni azoknak itt már mutatniuk kell valamit. Az első hegyek után egy újabb sík szakasz következik 214 kilométer tekerés után érkeznek meg Foligno-ba. Az első olasz hétvégén mindkét nap hegyi befutó vár a mezőnyre. Szombaton Montecopiolo-ba kerekeznek fel, és aznap, május 17-én elkezdődik Marco Pantani emlékének felidézése. Az utolsó előtti hegy a Cippo di Carpegna Pantani kedvenc edzőhegye volt. Másnap Sestolába lesz hegyibefutó ismét 1200 méter fölött. Az első olaszországi hétvégét tehát mindenképp érdemes a képernyők előtt tölteni. Az első hét remek lehetőséget ad a versenyzőknek, hogy a rózsaszín trikóért versenyezzenek. Az összetett menőknek éppúgy meglesz a lehetősége, mint a sprintereknek és azoknak a hegyi menőknek, segítőknek, szökevényspecialistáknak, szakaszvadászoknak, akinek még az első héten kötetlenebb a szerepük.

A hétfői pihenőnapot ismét egy sík szakasz követi, majd szerdán a hosszú egyenkénti időfutam előtt jön a 2014-es Giro leghosszabb szakasza a maga 249 kilométerével. Itt az esélyesek pihenni fognak a másnapi döntő jelentőségű krono előtt, minden bizonnyal ezt a szakaszt egy szökevény fogja megnyerni. Az ITT csütörtökön 42 kilométernyi megpróbáltatás elé állítja a versenyzőket. Nem teljesen sík a terep, sikerült a szervezőknek becsempészni egy hegyet az elejére és két kisebb dombocskát az időfutam végére. Ezen a szakaszon nagy valószínűség szerint gazdát cserél a Maglia Rosa. A második hét erőpróbái közben jön egy rövidebb és sík szakasz Fossano és Rivarolo Cavanese között a már-már rövidnek mondható 154 kilométerével. Az újabb hétvége szintén hegyi befutókat hoz. Szombaton egy komolyabb hegyi szakasz ér majd véget az Oropa-n. Itt nyert Pantani 1999-ben, miután leesett a lánca a hegy lábánál, utána 49 embert előzött le a célig. Vasárnap több mint 200 kilométer síkon megtett kerékpározás után érkeznek majd a Plan di Montecampione lábához (Pantani itt biztosította be 1998-as Giro győzelmét Tonkovval szemben), hogy a hegy közel 20 kilométeres lankája után kapjon a mezőny még egy pihenőnapot a nagyon keményre sikerült harmadik és egyben záró hét előtt. A második héten talán nem lesz annyi olyan szakasz ahol az összetett menőknek figyelniük kell, és már kialakul az is hogy kinek hol a helye a mezőnyben. A rendkívül nehéz harmadik hét miatt lesznek, akik még itt is tartalékolják az erőt az utolsó, mindent eldöntő hétre.

Egyből kedden következik az utolsó hét egyik királyetapja Gavia, Stelvio, Val Martello, mindez 140 kilométeren belül. A 2500 méter feletti csúcsokon biztos, hogy hó lesz. A kérdésre, hogy hol, az úton vagy az út mentén az időjárás ad majd választ május végén. Tavaly egy hasonló szakaszt kellett lefújni a hó miatt. Szerdán egy – az utolsó héthez képest – felüdülést nyújtó szakasz következik. Azonban a kis dombocskák között lesz egy igen nehéz a Muro di Ca' del Poggio. A rövid, de nagyon meredek (átlag 12% max: 18%) dombon figyelni kell az összetettre hajtóknak. A táv sem mondható elhanyagolhatónak, 204 kilométert kell letudni, hogy a célvonalig elérjenek a versenyzők Ez a hetedik és egyben utolsó szakasz a 2014-es Giron ami 200 kilométer felett lesz. Másnap visszatérnek a hegyek közé Passo San Pellegrino és a Passo del Redebus után hegyi befutó következik a Rifugio di Panarotta-ra. Majd pénteken hegyi időfutam következik a Monte Grappára. A 26,8 kilométeres hegyi kronón nagy különbségeket lehet majd kialakítani. Ez a hegyi időfutam döntő jelentőséggel bír majd az összetett szempontjából. Az igazság versenyén, egyedül, segítők nélkül a hegy és önmaguk ellen érkezik el a verseny összetett esélyeseinek utolsó előtti és sorsdöntő küzdelme. A hegy maga 19 kilométer hosszú és átlag 8%-os meredekséggel bír, de addig is le kell küzdeni egy 7 kilométer körüli sík szakaszt, hogy a hegy lábához elérkezzenek a versenyzők. Aki csak egy kicsit is eltaktikázza az erőbeosztás, az itt nagyon súlyos perceket kaphat. A Grappa tetején minden bizonnyal meg fognak emlékezni az I. világháború áldozataira, a 100 éves évforduló alkalmából megy erre az útvonal, ugyanis egy világháborús emlékmű található a hegy tetején. Akiknek még ez sem volt elég a jóból, szombaton újra megnézhetnek egy királyetapot a Passo del Pura és a Sella Razzo legyőzése után, idén újra felmennek a rettegett Monte Zoncolan-ra. A Maglia Rosa viselőjének itt két választása lesz, védekezni és megnyerni a Giro-t, vagy ha olyan erőben van támadni és megkoronázni a három hetes teljesítményt. A győztes végső személye itt fog eldőlni, akármennyi előnnyel érkezik ide az összetett első, ezen a szakaszon –ahol pár kilométer alatt perceket kaphat - túl kell lennie, így vagy úgy. Az utolsó szakasz Triesztben fog véget érni, a város Olaszországhoz való visszacsatolásának 60. évfordulójából.

A részletes program:

1. szakasz Belfast - Belfast 21.7 km csapatidőfutam

2. szakasz Belfast - Belfast 219 km

3. szakasz Armagh - Dublin 187 km

4. szakasz Giovinazzo - Bari 112 km

5. szakasz Taranto - Viggiano 203 km

6. szakasz Sassano - Montecassino 247 km

7. szakasz Frosinone - Foligno 211 km

8. szakasz Foligno - Montecopiolo 179 km

9. szakasz Lugo - Sestola 172 km

10. szakasz Modena - Salsomaggiore Terme 173 km

11. szakasz Collecchio - Savona 249 km

12. szakasz Barbaresco - Barolo 41.9 km Egyéni időfuta

13. szakasz Fossano - Rivarolo Canavese 157 km

14. szakasz Agliè - Oropa 164 km

15. szakasz  Valdengo - Plan Di Montecampione 225 km

16. szakasz Ponte Di Legno - Val Martello/Martelltal 139 km

17. szakasz Sarnonico - Vittorio Veneto 208 km

18. szakasz Belluno - Rifugio Panarotta (Valsugana) 171 km

19. szakasz Bassano Del Grappa - Cima Grappa 26.8 km Hegyi időfutam

20. szakasz Maniago - Monte Zoncolan 167 km

21. szakasz Gemona Del Friuli - Trieste 172 km

Mi a véleményed?

blog comments powered by Disqus
tuttobici
bikeexpress
samcycling
triumviragos
ekszermeglepetes